Organisatie en werkwijze

Hollands Kroon is een plattelandsgemeente in de kop van Noord-Holland.
Bij Hollands Kroon werken we vanuit een programma- en opgavegestuurde aanpak. Dit betekent dat we flexibel en doelgericht inspelen op actuele vraagstukken en de behoeften van onze inwoners.

Wij hechten veel waarde aan samenwerking tussen teams, waarbij de medewerkers de kans krijgen om te werken aan thema’s die écht maatschappelijke impact hebben. De sturing vanuit programma’s zorgt ervoor dat we niet alleen innovatief en wendbaar zijn, maar ook gericht blijven op het behalen van concrete resultaten die bijdragen aan de samenleving.

Organisatiestructuur

U vindt hieronder een schematische weergave van de interne organisatiestructuur met alle zelforganiserende teams van de gemeente Hollands Kroon.

Zelforganiserende teams

Organisatiebeschrijving

De organisatie bestaat uit:

  • College;
  • Directie;
  • Zelforganiserende teams.

Organisatieonderdelen, taken en verantwoordelijkheden

  • Hans van der Woude, Gemeentesecretaris/algemeen directeur
  • Melissa Roecoert, directeur
  • (vacature)

TeamsVerantwoordelijkheden
AdministratieVerantwoordelijk voor de administratie van verschillende organisatieonderdelen.
Administratie Sociaal DomeinVerantwoordelijk voor de administratie van de wijkteams voor Jeugdzorg en Wet maatschappelijke ondersteuning in het Sociaal Domein.
ApplicatiesVerantwoordelijk voor de inrichting, optimalisatie en beheer van de applicaties en dat bedrijfsprocessen en de gegevensstromen optimaal werken.
AreaalbeheerVerantwoordelijk voor het planmatig beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
BedrijvigheidVerantwoordelijk voor economische ontwikkeling, bedrijvencontact, toerisme & recreatie, kunst, cultuur en erfgoed; voor gemeente en regio.
Beheer Openbare RuimteVerantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte in de breedste zin.
BelastingenVerantwoordelijk voor het heffen van de gemeentelijke belastingen en de waardering van de objecten in het kader van de Wet waardering onroerende zaken.
Bestuur & Directie AdviseringVerantwoordelijk voor (goede kwaliteit van) strategische advisering, voor organisatieontwikkeling en
bedrijfsvoering en voor optimalisering processen, naar bestuur en directie.
CommunicatieVerantwoordelijk voor het ondersteunen van de organisatie op het gebied van online en offline communicatie & participatie bij de opgaven, projecten, thema’s en vraagstukken die er binnen de gemeentelijke organisatie
spelen. De communicatieprofessionals voeren door regie op communicatievraagstukken, stellen communicatieplannen op en voeren deze samen met de inhoudelijk betrokken medewerkers uit.
Consulent Uitstroom & ParticipatieVerantwoordelijk voor het begeleiden en activeren van mensen naar de arbeidsmarkt.
ConsultVerantwoordelijk voor advisering en vraagbaak voor de hele organisatie op juridische gebied.
ContactEerste aanspreekpunt voor inwoners, bedrijven en instellingen en Verantwoordelijk voor afhandeling van alle vragen.
DataVerantwoordelijk voor kwaliteit van data-analyse en het aanspreken van teams op aangeleverde
gegevens.
DienstverleningVerantwoordelijk voor aanvraag, verwerking en verstrekking van reisdocumenten en rijbewijzen.
DirectieteamVerantwoordelijk voor het bepalen van de strategie/visie en het algemene bestuur van de organisatie.
DuurzaamheidVerantwoordelijk voor energietransitie, stimuleren opwekken duurzame energie en slim gebruik energie, circulaire economie, biodiversiteit, klimaatadaptatie en verduurzaming bedrijventerreinen.
EffectVerantwoordelijk voor: uitvoering, advisering en borgen resultaten van (verbijzonderde interne)
controles en audits; ondersteuning en advisering organisatie over gegevensbescherming; en controle op
de uitvoering van informatiebeveiliging; alles vanuit een onafhankelijke rol.
FinanciënVerantwoordelijk voor (de tweede lijns-)advisering, afstemming, vertaling, borging en (integrale) ontwikkeling van vraagstukken op het gebied van financiën, vanuit een onafhankelijke positie.
Financieel BeheerVerantwoordelijk voor de (administratieve) uitvoering, advisering en controle van de financiële processen.
FlexteamVerantwoordelijk voor variabel takenpakket en inzetbaar op verschillende (faciliterende) rollen.
GebiedsregieVerantwoordelijk voor dat er vanuit het gebied gewerkt wordt en dat wordt samengewerkt met externe partijen om zo effectief mogelijk te komen tot een leefbare buurt, dorp of gebied. Gebiedsregie helpt de behoeften van inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties beter naar voren brengen.
Geo DatabeheerVerantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, gebruik en het juist en actueel houden van geo-data.
Geschillen Klachten BekendmakingenVerantwoordelijk voor het afhandelen, informeren en adviseren over (de informele oplossing van) geschillen en klachten, over bekendmakingen en de Wet open overheid.
HavenmeestersVerantwoordelijk voor het beheren van havens in de breedste zin, waaronder het vlot en veilig afwikkelen van scheepvaartverkeer.
ICTVerantwoordelijk voor de inrichting en de werking van netwerken, systemen en applicaties, tevens voor
het oplossen van storingen en meldingen; de informatieveiligheid van de systemen en processen.
InformatiebeheerVerantwoordelijk voor de informatiehuishouding in de organisatie, waaronder post, archivering,
informatiebeheer en –advisering.
InkomenAls inwoners hulpvragen hebben op het gebied van hun financiën zijn wij er om ze te helpen. Als mensen geen werk hebben, onderzoeken wij of mensen recht hebben op een uitkering en wat de hoogte van deze uitkering is. Ook helpen wij bij het bekijken van andere voorzieningen waar men mogelijk recht op heeft. Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat er niet gefraudeerd wordt met uitkeringen. Wij houden in de gaten of de klant de juiste informatie verstrekt en daarmee echt recht heeft op de uitkering. Ook
bepalen wij wanneer de uitkering weer gestopt moet worden. Door het overbrengen van vaardigheden en kennis proberen wij mensen inzicht te geven en te helpen blijven meedoen aan de samenleving.
InkoopVerantwoordelijk voor (het coachen en adviseren over) het op efficiënte en effectieve manier inkopen van leveringen, diensten en werken.
KernbeheerVerantwoordelijk voor het tot ontplooiing brengen van initiatieven van inwoners in de buitenruimte en het stimuleren van zelfbeheer door inwoners in de buitenruimte.
Meldingen Openbare RuimteVerantwoordelijk voor het oplossen van de direct af te handelen meldingen, die zowel intern als extern binnenkomen en daarmee het waarborgen van veiligheid in de openbare ruimte.
OmgevingsontwikkelingVerantwoordelijk voor de advisering, vergunningverlening en planvorming van ruimtelijke ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.
OndersteuningVerantwoordelijk voor het leveren van kwalitatief hoogwaardige en representatieve dienstverlening aan het college, collega’s, inwoners, bedrijven en instellingen; voorbereiding, afhandeling en verslaglegging
van vergaderingen en bijeenkomsten; beheer en bewaken agenda’s en afspraken van college en directie.
Ontwikkeling Menselijk KapitaalVerantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van alle instrumenten die bijdragen aan de ontwikkeling van mensen in onze organisatie en daarbuiten, waaronder scholing, beheer intern wervingsplatform, werving en selectie, mobiliteit, risico-inventarisatie en evaluatie.
PersoonsinformatieVerantwoordelijk voor alle werkzaamheden voor de basisregistratie personen, burgerlijke stand,
internationaal privaatrecht, nationaliteitswetgeving en naturalisatieverzoeken.
ProgrammaregieVerantwoordelijk voor de vertaling van ambities en wensen vanuit het coalitieakkoord en de begroting naar de organisatie.
Projecten Openbare RuimteVerantwoordelijk voor realisering van projecten in de openbare ruimte, die voortkomen uit meerjarige onderhoudsplannen en voor uitvoering van nieuwe multidisciplinaire projecten al dan niet met een bestuurlijk karakter.
SchulddienstverleningAls inwoners van de gemeente te maken krijgen met schulden of extra ondersteuning nodig hebben bij het inzichtelijk maken van de inkomsten en uitgaven is Team Schuld beschikbaar voor hulp. Schuldregelingen kunnen worden opgestart waarbij inwoners in 3 jaar tijd schuldenvrij kunnen zijn.
Hierbij wordt ondersteuning geboden door middel van bewind voering of een schuldhulpmaatje. Naast ondersteuning wordt ook training gegeven, denk hierbij aan budget training om inwoners beter om te leren gaan met geld. Verschillende trajecten en hulp om inwoners zoveel mogelijk zelfredzaam te laten zijn, maar ook om hun kennis te vergroten en hun minder afhankelijk van de gemeente te laten zijn.
Toezicht & InspectieVerantwoordelijk voor toezicht en inspectie op activiteiten in de fysieke en sociale leefomgeving, waaronder bouwwerken, evenementen, brandveiligheid, Sociaal Domein, adresfraude en civieltechnische projecten in de openbare ruimte.
Veiligheid & HandhavingVerantwoordelijk voor het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen.
VerkeerVerantwoordelijk voor verkeer, vervoer en bereikbaarheid.
Vastgoed & GrondzakenVerantwoordelijk voor het organiseren van verkoop, aankoop, verhuur, verpachting, beheer en onderhoud van gemeentelijke gronden en gemeentelijke panden en regievoering over de twee gemeentelijke kantoren, de Multifunctionele Accommodatie aan de Verwachting 1 in Anna Paulowna en
het Kroondomein aan de Burgemeester Mijnlieffstraat 1 in Anna Paulowna.
VitaliteitVerantwoordelijk voor sport en educatie, zorg en bestaanszekerheid en (beleidsmatig voor) kunst en cultuur.