Mogelijke woon- en opvanglocaties
Iedereen heeft een dak boven zijn of haar hoofd nodig. Dat is voor mensen binnen de gemeente zo, maar ook voor mensen die ergens in de wereld dit ook niet hebben. Om hiervoor te zorgen zijn er in het land afspraken gemaakt. Daar moeten wij aan voldoen als gemeente.
In mei 2024 hebben wij onze inwoners gevraagd om mee te denken over woon- en opvanglocaties. Onder andere voor inwoners van Hollands Kroon die door omstandigheden met spoed een woning nodig hebben en voor asielzoekers, alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers) en Oekraïense ontheemden.
Op deze vraag zijn veel reacties ontvangen, waar de gemeente erg blij mee is. Alle mogelijke locaties zijn bekeken. Er is onderzocht of het mogelijk is om daar een woon- of opvanglocatie te maken. Hierbij spelen veel zaken en partijen een belangrijke rol. Uiteindelijk heeft het college van burgemeester en wethouders in 2024 verzocht om de mogelijkheden van drie locaties verder uit te werken:
- Asielzoekerscentrum in Breezand (De Balgweg 105);
- Tijdelijke huisvesting in Nieuwe Niedorp (Paadje 3);
- Asielzoekende kinderen jonger dan 18 jaar (AMV) en tijdelijke huisvesting in Anna Paulowna (Randweg 6).
We hebben onderdak nodig voor verschillende groepen mensen:
- Spoedzoekers: lokale inwoners die niet in aanmerking komen voor urgentie, maar wel een spoedvraag hebben voor een woning. Bijvoorbeeld door een relatiebreuk of een ontwrichte woonsituatie.
- Asielzoeker: iemand die een ander land om bescherming vraagt. In de asielprocedure wordt onderzocht of een asielzoeker een vluchteling is.
- Vluchteling: iemand die in zijn thuisland wordt vervolgd, en daar geen bescherming kan krijgen tegen die vervolging. Bijvoorbeeld vanwege religie, politieke overtuiging, seksuele gerichtheid of het behoren tot een etnische of sociale groep.
- Oekraïners / Oekraïense vluchteling: zij vallen onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming. Die richtlijn zorgt ervoor dat Oekraïners in alle EU-landen kunnen verblijven, werken en onderwijs kunnen volgen. Zij hoeven daarom op dit moment nog geen asiel aan te vragen. De Tijdelijke Bescherming duurt in ieder geval tot maart 2025, maar kan nog verlengd worden.
- Statushouder (Vergunninghouder): iemand met een ingewilligd asielverzoek, een vluchtelingenstatus. Statushouders zijn dus erkende vluchtelingen met een verblijfsvergunning.
- AMV (Alleenstaande minderjarige vreemdelingen): jongeren die alleen of samen met andere kinderen of ‘vreemde’ volwassenen naar Nederland komen en hier asiel aanvragen.
Al deze groepen hebben een veilige plek nodig om te wonen.
Verplicht opvang of woonruimte bieden
Regelgeving en de Spreidingswet zeggen dat wij als gemeente asielzoekers, gevluchte Oekraïners en statushouders opvang of woonruimte moeten bieden. Dat is om de toestroom van nieuwkomers over heel Nederland te verdelen. Want er is in heel Nederland te weinig opvang- en woonruimte. Ook in Hollands Kroon. Daarom moeten wij op zoek naar ruimte voor deze (tijdelijke) huisvesting.
Over welke locaties hebben we het?
• bij voorzieningen zoals zorg, onderwijs, sport, openbaar vervoer en supermarkt;
• locatie moet minstens 10 jaar beschikbaar zijn;
• op korte termijn beschikbaar.
• ruimte voor 250-300 personen, maar tenminste voor 150 personen;
• dichtbij voorzieningen (maximaal 5 kilometer) zoals zorg, onderwijs, sport, openbaar vervoer en supermarkt;
• niet in buurt van open water;
• op korte termijn beschikbaar (juni 2025).
• minimaal 24 opvangplekken op één locatie;
• niet in of bij hetzelfde gebouw als de opvang van asielzoekers;
• dichtbij voorzieningen (maximaal 5 kilometer) zoals zorg, onderwijs, sport, openbaar vervoer en supermarkt;
• niet in buurt van open water;
• op korte termijn beschikbaar (juni 2025).
Heeft u een andere vraag?
Stuur uw vraag dan naar tijdelijkehuisvesting@hollandskroon.nl.
Veelgestelde vragen
De gemeente heeft onderzocht waar in de gemeente de opvanglocaties kunnen komen. Het uitgangspunt is dat de locatie zoveel mogelijk over de hele gemeente verdeeld worden.
De gemeente neemt eind september 2024 het definitieve besluit waar de locaties komen. Als deze bekend zijn, worden omwonenden op de hoogte gebracht en wordt er gekeken hoe de opvang zo goed mogelijk kan passen in de omgeving en de samenleving.
Wet- en regelgeving van de Rijksoverheid zegt dat wij mensen moeten opvangen. Dit heeft de Rijksoverheid gedaan om de opvang over heel Nederland te verspreiden, en zodat iedere gemeente de verantwoordelijkheid pakt op dit vraagstuk.
Dat kan, er zijn een aantal mogelijke locaties gevonden. Het definitieve besluit hierover vindt eind september plaats.
Als deze bekend zijn, worden omwonenden op de hoogte gebracht en wordt er gekeken hoe de opvang zo goed mogelijk kan passen in de omgeving en de samenleving.
Bouw voor inwoners van Hollands Kroon
Veel inwoners willen een (andere) woning. Bijvoorbeeld om op zichzelf te gaan, een gezin te stichten, of om juist iets kleiner te wonen. Redenen genoeg, maar woningen niet. Daarom werken wij samen met woningbouwcorporaties en -ontwikkelaars aan de bouw van permanente woningen in onze gemeente. Dat is een flinke klus. Door plannen, regels, wensen en vergunningen kost dat tijd. Wilt u weten wat de plannen zijn? Deze vindt u op www.hollandskroon.nl/woonvisie.
Spoedzoekers zijn inwoners van de gemeente Hollands Kroon die snel een huis nodig hebben. Bij spoedzoekers is er sprake van een levensontwrichtende woonsituatie. Dit betekent dat de spoedzoeker met zijn/haar inwonende familie gevaar loopt of zelfs dakloos kan worden. Een spoedzoeker komt niet in aanmerking voor een urgentieverklaring. Maar heeft wel heel dringend een andere woning nodig.
Spoedzoekerswoningen zijn tijdelijke woningen. Een spoedzoeker doet er dus alles aan om zo snel mogelijk weer naar een andere woonruimte te verhuizen. Dan komt de tijdelijke woning weer vrij voor andere spoedzoekers. Meer informatie vindt u op de pagina: Tijdelijke woningen voor spoedzoekers.
Wettelijke taakstelling
Als gemeente moeten wij voldoen aan opdrachten van de Rijksoverheid, dat zijn wettelijke taakstellingen. Die opdrachten zijn er onder andere voor de opvang van asielzoekers en vluchtelingen. Op dit moment zijn die opdrachten:
Vanuit 2023 | 19 statushouders | |
Eerste helft 2024 | 52 statushouders | Hiervan zijn er 11 minderjarigen |
Tweede helft 2024 | 52 statushouders | |
In 2024 | 298 Oekraïners |
Spreidingswet
Op 1 februari is de Spreidingswet ingegaan. Met deze wet wordt de asielopvang in Nederland verdeeld. De wet zegt dat wij in Hollands Kroon 255 asielzoekers op moeten vangen. En 24 alleen reizende jongeren. Dat moet op vaste plekken gebeuren.
Opvanglocatie voor asielzoekers, het onderwijs en de medische hulp wordt geregeld vanuit het COA, wel gaan de kinderen naar het reguliere onderwijs. Voorzieningen in de omgeving zijn voor alle inwoners van Hollands kroon toegankelijk incl. de mensen uit de opvang.
Opvanglocatie voor AMV, het onderwijs vindt plaatst op de onderwijsinstellingen voor vluchtelingen en of regulier onderwijs. De jongeren worden begeleid door het Nidos en Parlan. Voorzieningen in de omgeving zijn voor alle inwoners van Hollands Kroon toegankelijk incl. de jongeren uit de opvang.
Meer informatie vindt u op de website van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Eind september wordt hier een definitief besluit over gemaakt. Hierover brengen wij de inwoners dan ook op de hoogte.
Veel inwoners hebben meegedacht. Tot en met 12 mei konden zij reageren, waarbij vooraf de kaders waren aangegeven waaraan de opvang moest voldoen (kaders vanuit onder meer het COA en de gemeente).
De inwoners maakten opmerkingen, stelden vragen of kwamen met suggesties voor locaties. Op basis van deze uitvraag hebben we 40 locaties geselecteerd die we nader hebben verkend. Hieruit is een lijst van 12 locaties samengesteld die we aan het COA hebben voorgelegd. Dit resulteerde in drie locaties die aan het college zijn voorgelegd.
Het college heeft een voorlopig besluit genomen en legt dit op 19 september voor aan de gemeenteraad, die het college wensen en bedenkingen kan meegeven. Daarna zal het college eind september een definitief besluit nemen. Het besluit over de asielopvang en opvang voor minderjarige asielzoekers moet voor 1 oktober 2024 worden genomen, omdat de commissaris van de Koning volgens de spreidingswet moet rapporteren over hoe de provincie deze opgave oppakt.
Een ontheemde is iemand die gedwongen zijn woonplek heeft moeten verlaten, bijvoorbeeld door een natuurramp of oorlog. Oekraïense ontheemden krijgen tijdelijk (vooralsnog tot 4 maart 2026) bescherming in Nederland. Zij vallen namelijk (tijdelijk) onder de Tijdelijke Beschermingsrichtlijn van de Europese Unie.
Wij vangen geen extra asielzoekers op maar de opgave volgens de Spreidingswet.
Voor het COA moet een asielopvanglocatie groot genoeg zijn om deze financieel en qua bemensing te kunnen beheren. De grootte hangt ook af van de doelgroepen die het COA opvangt en van de voorzieningen in de wijk. Soms is er een groter AZC in de buurt, waarvan de faciliteiten gebruikt kunnen worden. Voor een AZC geldt dat er minimaal 150 bewoners nodig zijn om de uitvoering efficiënt te kunnen organiseren.
Als een asielzoeker een verblijfsvergunning heeft gekregen, wordt hij of zij statushouder. De statushouder verhuist dan naar een woning, mits er een beschikbaar is in een gemeente, bij voorkeur in onze regio. De statushouder die aan onze gemeente is gekoppeld, wordt gehuisvest in een vaste woning van de woningcorporatie. Als dat nog niet mogelijk is, wordt hij of zij tijdelijk ondergebracht in een van onze huisvestingslocaties.
Asielzoekers die nog geen verblijfsvergunning hebben, kunnen tot uiterlijk 1 juni 2025 in het hotel verblijven. Daarna moeten zij naar de opvang verhuizen die wij in onze gemeente willen realiseren.
Op de pagina: Asielopvang Wieringerwerf vindt u alle informatie over dit onderwerp.