Vragen en antwoorden informatiebijeenkomst woon- en opvanglocaties 10 september 2024

Hieronder staan vragen en antwoorden die zijn opgesteld op basis van wat er gevraagd en gezegd is tijdens de informatiebijeenkomst op 10 september 2024.

Vragen over Balgweg 105 in Breezand

Samen met het COA is de locatie geschouwd. Het COA beoordeelt of een locatie voldoet aan de gestelde voorwaarden en is door hen goedgekeurd. Er wordt gekeken naar de situatie wanneer er water in de buurt is, en hoe dit een gevaar kan vormen zonder aanpassingen. Als blijkt dat er een direct gevaar bestaat, wordt er bekeken of er mogelijkheden zijn om dat gevaar weg te nemen. Het dichtstbijzijnde water ligt op 200 meter afstand, ernaast ligt er ook nog een dijk. Het is goed mogelijk dat er enige aanpassingen gedaan worden zodat er niemand direct het water in kan komen.

De insteek is dat zij zelf in hun levensonderhoud gaan voorzien. Dus ze zullen zelf hun boodschappen doen en zelf hun eten bereiden op de locatie. Daarom moeten er voorzieningen op maximaal 5 km zijn.

De winkels vanaf de Balgweg naar het centrum is ongeveer drie km. Het centrum van Den Helder is ongeveer acht km. Het winkelcentrum De Schooten ligt dichterbij dan het centrum, dit is op ongeveer vier km. We bekijken de mogelijkheden om het leven van de bewoners in Hollands Kroon te faciliteren.

Net als bij de algemene veiligheid benaderen wij deze kwesties op dezelfde manier en maken wij hier duidelijke afspraken over.

Nee, dat staat los van elkaar. De gemeenteraad heeft geconstateerd dat de enorme opgave van 3200 woningen tot 2030 niet morgen gerealiseerd zal zijn. Daarom heeft de gemeenteraad aangegeven dat er een inhaalactie moet komen om te zorgen dat er mensen kunnen wonen. De flexwoningen zijn niet bedoeld voor specifieke doelgroepen, maar voor eigen inwoners.

255 is het maximale aantal wat we opvangen.

Er zijn wel nutsvoorzieningen aanwezig zoals water en elektra. Er is geen riool aanwezig. Er zijn ook andere alternatieven, hier wordt naar gekeken.

Vragen over Paadje 3 in Nieuwe Niedorp

Er zijn nog geen aantallen bepaald voor de tijdelijke huisvesting van bijzondere doelgroepen. We zijn nog bezig met de locaties, daarvan hangt af hoeveel personen er gehuisvest kunnen worden. De plannen moeten hiervoor nog worden uitgewerkt.

Er is rekening mee gehouden. We weten dat het tankstation er zit en we houden rekening met de geldende regels.

We zijn niet van plan om alle ruimte te gebruiken. Het is een geïsoleerde ontwikkeling.

Verkeersveiligheid is altijd een aandachtspunt en wordt meegenomen bij de planontwikkeling.

Vragen over Randweg 6 in Anna Paulowna 

De grond is niet in ons bezit. De mensen weten dat hun grond geschikt is en dat wij als gemeente interesse hebben in de grond. We hebben contact met de eigenaar gehad. We gaan de grond niet onteigenen.

Het zijn waarschijnlijk verplaatsbare gebouwen. Die kun je ook op andere locaties neerzetten. Wanneer de AMV-bewoners eruit zullen gaan, kunnen er ook andere mensen in wonen. We nemen nu als college een besluit voor vijf jaar.

Het COA heeft een intern en extern veiligheidsoverleg. Bij het extern veiligheidsoverleg sluiten gemeente en politie aan. We kijken naar trends en signalen, ook landelijke. Er wordt gekeken of er herkenning is en of erop geanticipeerd kan worden. Binnen het COA is een incidenten en maatregelen beleid. Dat betekent dat overtreden van huisregels intern op locaties gesanctioneerd wordt. Aan de voorkant proberen zij dit te voorkomen door begeleiding en sturing. Bij AMV’ers is 24 uur per dag begeleiding. Er wordt gezien wanneer zij naar buiten gaan. Zij moeten naar school. Er kan gericht gestuurd worden op wat zij doen.

De verkeersveiligheid mag nooit in het geding zijn. Als er ideeën zijn over verkeersveiligheid moet je met elkaar in gesprek gaan. Hier moet nog over nagedacht worden. Er wordt wel al gekeken naar oplossingen.

Algemene vragen

Door de gemeente zijn de flyers bij elk huishouden in de gemeente bezorgd. Hierop waren geen verwachtingen. Uiteindelijk hebben wij van inwoners 90 locaties. Er waren drie locaties nodig. De drie locaties zijn uit de uitvraag voortgekomen.

Zij zijn op dezelfde manier en tijd geïnformeerd als de inwoners.

We vormen met vier gemeenten de Kop van Noord-Holland. Met deze vier gemeentes is al heel lang overleg over dit onderwerp. Natuurlijk is er overleg geweest met Den Helder op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Den Helder doet al meer dan de taakstelling. De vraag vanuit hen is of de andere gemeente ook iets kan oppakken.

Nee, de COA-locaties regelen de zorg zelf. Zij krijgen de basiszorg op de opvang- of satelliet locatie. Dat betekent dat deze bewoners in de gemeente geen druk zullen leveren op de huisartsenzorg.

Spoedzoekers, Oekraïense ontheemden en statushouders zijn in principe al inwoners van Hollands Kroon. Zij vallen onder de reguliere zorg aangezien zij hier al wonen. We verwachten hierdoor geen extra druk bij huisartsen.

Veiligheid is voor iedereen een belangrijk onderwerp. Hierover maken wij hele duidelijk afspraken met het COA.

De locaties die geschikt waren voor het AZC hebben we bewust niet openbaar gemaakt, in verband met de veiligheid. Sommige locaties zijn eigendom van mensen die niet wisten dat hun locatie was aangemeld als mogelijke optie. Er is ook gekeken naar spreiding. Zo kwam er een locatie vrij in Wieringerwerf, waar momenteel een tijdelijke crisis- en noodopvang is. Om die reden is deze optie afgevallen. Andere voorgestelde locaties waren de ijsbaan in Breezand en Anna Paulowna. Deze plekken vervullen een maatschappelijke functie, en die willen we niet in de weg zitten.

Die zijn er zeker. Als je het hebt over de positieve effecten van een COA-locatie in een gemeente, is het creëren van arbeidsgelegenheid een belangrijk punt. Bewoners van een AZC mogen niet direct werken. Dat mag pas na zes maanden, wanneer er een tewerkstellingsvergunning wordt verleend. Wel mogen zij in de tussentijd vrijwilligerswerk doen. Er worden veel buddyprojecten opgezet, zowel vanuit de AZC-zijde als de inwoners van de gemeente. We willen niet op een eigen eilandje zitten met het hek dicht; we willen de buurt er graag bij betrekken. Dat betekent dat er activiteiten worden georganiseerd voor de bewoners van het AZC, en we hopen dat de bewoners van de gemeente hier actief aan deelnemen. Er zijn verschillende positieve effecten. Op sommige plekken wordt het als een verrijking ervaren. Er zijn vaak geluiden over de angst voor negatieve effecten van een AZC in de buurt. We nemen deze zorgen serieus, maar gelukkig zien we in de praktijk dat de situatie meevalt.

De gemeenteraad zal op 19 september wensen en bedenkingen bespreken. Hier kunt u uw volksvertegenwoordiger benaderen via een e-mailadres. Zij kunnen uw zorgen of vragen meenemen op 19 september bij de wensen en bedenkingen. Ook zijn er de formele momenten van inspraak rondom de vergunningsverlening.

Ter Apel is het aanmeldcentrum van Nederland. Dat betekent dat iedereen die in Nederland komt, langs Ter Apel moet om zich aan te melden. Dat betekent dat hier een eerste screening plaatsvindt en dat zij vanaf daar uitgeplaatst kunnen worden. Ter Apel is niet het realistische beeld van een COA-locatie.

De IND beoordeelt de aanvraag van asielzoekers. De asielprocedure kan jaren duren. Bij zo’n eerste screening in Ter Apel is duidelijk of de asielzoeker kansrijk of -arm is. In afwachting van de asielprocedure kunnen deze mensen ook in Hollands Kroon geplaatst worden.

Er kan bezwaar gemaakt worden. De gemeente of COA moet een vergunning aanvragen voor de locaties. Als er persoonlijke belangen zijn die geweld aangedaan worden dan kan er een bezwaar worden gemaakt en een beroep ingesteld bij de rechtbank zodat er een onafhankelijke rechter naar kan kijken.

Als het aan ons ligt kan het niet snel genoeg. Het zijn geen tijdelijke maar permanente woningen. Maar gemeentes bouwen over het algemeen niet zelf. De gemeenteraad heeft in een nieuwe nota grondbeleid vastgesteld dat de gemeente bij woningbouwontwikkelingen een actievere rol kan aannemen. De gemeente kan zelf actief grond aankopen om ontwikkelingen in gang te zetten. Er moeten 500 tot 600 woningen gerealiseerd worden om dat te halen. Er is geen concrete datum waarop we starten.

Alle raadsvergaderingen zijn openbaar. Die zijn altijd in het MFA en beginnen om 20.00 uur. We hebben een beperkte publieke tribune. U bent hier welkom om bij te zijn. U kunt meer informatie over raadsvergaderingen vinden op de website van de gemeenteraad of in de krant. Raadsvergaderingen kunt u ook live volgen via video op de website van de gemeenteraad.

Wij hebben een e-mail adres tijdelijkehuisvesting@hollandskroon.nl. Daar kunt u uw vraag stellen. De gemeente kan gebeld worden. Het is belangrijk om dit email-adres te gebruiken. Er is niet een aangewezen persoon.